ATT VÄXA SOM LÄRARE : En kvalitativ intervjustudie om textilläraresupplevelser av möjligheten till fortbildning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Annika Björk; [2021]

Nyckelord: fortbildning; ramfaktorteori; textilslöjd;

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv undersöka textillärares uppfattning av sina möjligheter till fortbildning. Data har samlats in genom intervjuer med fem behöriga textillärare, undervisande i olika årskurser i grundskolan vid fyra grundskolor i en mellanstor kommun i Västsverige. I resultatet framgår avsaknaden av ämnesbaserad fortbildning som stor, att allmän fortbildning upplevs prioriteras på arbetsplatserna och att ramfaktorer som tid och pengar påverkar utbudet av fortbildning. Analysen av studiens resultat och tidigare forskning visar en komplicerad bild där det inte tydligt framgår vem det är som har ansvaret för fortbildning eller vilka rättigheter och skyldigheter lärarna har

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)