PATIENTERS ERFARENHETER AV STÖD FRÅN SJUKSKÖTERSKOR.

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Ordet stöd kan innebära olika saker och uppfattas på olika sätt av patienter. Sjuksköterskor bör se patienter som unika individer och erbjuda stöd utifrån de individuella behoven som finns hos patienter. Sjuksköterskor bör utgå ifrån att arbeta personcentrerat, för att skilja på behoven hos patienter. Syfte: Syftet för detta examensarbete var att beskriva patienters erfarenheter av stöd ifrån sjuksköterskor. Metod: En litteraturstudie har genomförts och tolv vårdvetenskapliga artiklar inkluderades i detta examensarbete. Resultat: Två teman kunde identifieras i arbetet, dessa två var kommunikationens betydelse och delaktighetens betydelse. Efter att två teman identifierats skapades fyra subteman. Det framkom att patienter erfor stöd ifrån sjuksköterskor genom att patienter blev lyssnade till, att de fick information, fick medverka i sin egen vård samt bygga upp förtroendefulla relationer. Slutsats: Stöd kan upplevas och erfaras olika utifrån varje enskild individ, det vill säga att alla människor är unika och har olika behov av stöd. Vidare dras slutsatser att stöd i olika kontexter är betydelsefulla för att patienter ska känna sig stöttade. En del patienter beskriver att stöd kunde uppfattas som negativt i olika situationer, därav finns det behov av mer forskning på varför patienter erfor detta stöd negativt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)