“MAN FÖLJER RUNT LIKSOM, SOM EN GÅNG. SOM EN BANA. VAR SKA MAN ANNARS GÅ?” En antropologisk studie av upplevelser i prylaffärernas labyrinter

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

Författare: Victor Höghielm; [2022-08-24]

Nyckelord: Affekt; atmosfär; labyrint-butik; planlösning; konsumtion;

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats utforskar besökares relation till butiker med en labyrintliknande planlösning och hur besökarna uppfattar både sortiment, atmosfär och planlösning. Studien visar hur affekt, atmosfär och planlösning påverkar besökarnas beslut gällande att inhandla produkter eller inte. Huvudbegreppen som används i analysen av det empiriska materialet är hämtade från affekt- och atmosfärteori. Dessa kommer även att kompletteras med teori kring plats. De använda metoderna för den utförda forskningen är observation och semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt fyra butiker ur två butikskedjor i Göteborgs innerstad samt i ett köpcentrum nära Göteborg har studerats. Uppsatsen är skriven på svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)