Analys av påläggsvetsning av avända bromsskivor

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Detta arbete undersöker om metoden ’laser cladding’ skulle kunna användas för att möjliggöra återanvändandet av bromsskivor som annars skulle deponeras. Olika material undersöks ur ett miljöperspektiv, det vill säga energiåtgång och CO2-utsläpp jämförs mot en vanlig gjutjärnsskiva. För att göra detta användes programmet CES EduPack samt ytterligare beräkningar med formler som komplement då programmets databas inte är heltäckande gällande specifika materialvarianter. För att lättare kunna beräkna massor användes CAD-programmet Solid Edge för att modellera en typisk bromsskiva. Resultatet blev att laserbeläggning på utslitna bromsskivor sparar på både energi och avger mindre CO2-avtryck, förutsatt att rätt tillsatsmaterial väljs. Som mest kunde en minskning med 80,5% uppnås i energiåtgång respektive 88% för CO2-utsläpp under materialframställning och tillverkning. Metoden medför alltså tydliga positiva miljömässiga effekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)