Åberopandet av annans varumärke i reklam för den egna varan

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Författare: Kristina Fäldt; [2002]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att utreda på vilka sätt en näringsidkare får använda sig av någon annans varumärke för att marknadsföra den egna varan. Utgångspunkten till svaret på frågan finns i ensamrätten, vilken definieras i 4 § varumärkeslagen (VmL). Hur långt ensamrätten till ett varumärke egentligen sträcker sig och vilka rättigheter ett varumärke genererar till dess innehavare är dock inte en självklarhet. För att försöka besvara huvudfrågan utreds därför ensamrättes gränser samt begreppet "varumärkesanvändning". Motiveringarna till varför en näringsidkare vill åberopa någon annans varumärke i marknadsföring för den egna varan är otaliga och sätten att använda ett varumärke likaså. Några av alla dessa sätt, till exempel åberopandet av annans varumärke i jämförande reklam och åberopandet av annans varumärke för att beskriva den egna varan, och deras tillåtlighet i förhållande till rådande lagstiftning presenteras därför, för att visa hur den gällande lagstiftningen fungerar. Dessa två delar knyts sedan samman i en diskussion om huruvida det skydd som näringsidkare erbjuds genom den gällande varumärkesrätten är tillräcklig i dagens samhälle och om den till fullo uppfyller de syften som den från början skapades för att skydda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)