Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av olika stödstrategier – En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Nyutexaminerade sjuksköterskor [NS] kan uppleva att de inte känner sig tillräckligt förberedda inför deras nya yrkesroll. Tidigare forskning har påvisat att en bristande introduktion kan påverka nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse att vilja stanna kvar inom yrket. Det har även påvisats att brist på stöd i övergången ökar risken för vårdskador inom hälso-och sjukvården. Olika stödprogram och metoder [stödstrategier] har skapats vars syfte är att underlätta övergången för NS.Syfte: Att beskriva nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av olika stödstrategier under den första tiden i yrket.Metod: Studien är utformad som en litteraturöversikt. Databassökning utfördes i CINAHL där 16 vetenskapliga artiklar utgör resultatet. Artiklarna är publicerade mellan 2011–2020 och innefattar olika designer såsom kvalitativ, mixad metod och kvasiexperimentell ansats.Resultat: Det framkomna resultatet har delats in i fyra kategorier vilket besvarar syftet med den här litteraturöversikten; (1) Främjar yrkesutövandet, (2) Möjliggör till ömsesidig relation, (3) Främjar personlig utveckling, (4) Upplevda svårigheter med stödstrategier. Resultatet visade att NS upplevde att stödstrategierna var främjande men med vissa förbehåll.Slutsats: Majoriteten av de NS som deltog i en stödstrategi upplevde det som fördelaktigt under den första tiden i yrket medan vissa NS kunde uppleva att det fanns utmaningar med erhållna stödstrategier. Stödstrategierna ansågs underlätta övergången och minska den övergångschock som vanligtvis kunde uppstå. Stödstrategierna upplevdes även stärka NS i deras nya yrkesroll vilket främjade deras förmåga till att ge god omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)