Va?! Jag känner det mitt på tungan! : Hur praktisk aktivitet kan bidra till ökad förståelse vad gäller smaksinnet
Sammanfattning: Studien grundar sig i en designbaserad aktivitet, med syfte att bidra med kunskap om hur elever i lågstadiet upplever människans fem grundsmaker samt hur en praktisk aktivitet kan bidra till att öka förståelsen för människans smaksinne. Studien har en kvalitativ ansats, men med kvantitativa inslag i form av diagram för att tydliggöra resultat samt för att stärka analysen. Den kvalitativa analysen utgörs av transkribering med tillhörande diskussioner medan resultatet från den kvantitativa analysen var till för att synliggöra insamlade data utifrån samtliga elevers svar. Totalt har 52 elever i årskurserna 2 och 3, fördelade i 11 grupper, deltagit i studien. Aktiviteten spelades in för att sedan transkriberas och analyseras utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att eleverna tycks ha lättare för att uppfatta grundsmakerna sött, surt och salt medan grundsmakerna beskt och umami var svårare. Utan den praktiska aktiviteten i undervisningen hade det också varit svårt att synliggöra hur eleverna faktiskt upplever människans fem grundsmaker.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)