Centrumhandel - köpcentrum : En studie av Trollhättans centrum och Överby köpcentrum

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Emelie Hernvall Jonsson; [2011]

Nyckelord: centrumhandel; köpcentrum;

Sammanfattning: Grunden till denna uppsats är fenomenet avtagande centrumhandel till fördel för köpcentrum. För att demonstrera fenomenet har Trollhättans stad valts ut som undersökningsobjekt. I Trollhättans stad syns fenomenet tydligt. Medan Överby köpcentrum ständigt expanderar och lockar nya detaljister1 så väl som konsumenter har Trollhättans stad tappad vad som tidigare var ett levande centrum. Uppsatsen syfte är att utifrån dimensioner som utvärderas av konsumenter i en shoppingdestination genomföra en jämförelse av Trollhättans centrum och Överby köpcentrum. Denna jämförelse ska sedan syfta till att fasställa vad som bidrar till att Överby köpcentrum är mer attraktivt än Trollhättans centrum för att på så vis fastställa vad som bör åtgärdas för att återigen skapa ett levande centrum i Trollhättans stad. En kvantitativ undersökning genomfördes för insamlandet av data. Undersökningen bestod av enkäter med förbestämda påståenden och svarsalternativ. Dess besvarades av 100 respondenter. Resultatet visade att de fördelar Trollhättans centrum har finns i dimensionerna detaljhandelsbutiker, icke detaljhandelsbutiker och atmosfär. Dock är Trollhättans centrum underlägset Överby köpcentrum som shoppingdestination på många sätt och bör därför vidta vissa åtgärder för att åter lyckas skapa en attraktiv stadshandel. Ytterligare ett resultat som framkom var att både kundtillfredsställelsen och kundlojaliteten var högre för Överby köpcentrum.1 Detaljist,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)