Det fria resandets drivkrafter i senmodern tid

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Problem/Bakgrund: I reklamens värld kan man få en glimt över den senmoderna epoken. Lockelsen till enkelheten med innebörden att komma bort från vardagen skildras i Volvo XC60 reklamfilm med den kända låttiteln ”Leave this World Behind” väckte intresset för resandet som sociologiskt fenomen. Syfte: Studiens syfte avser att undersöka vilka drivkrafter och motiv som ligger till grund till varför unga vuxna resenärer ägnar sig åt det fria resandet i form av backpacking och långtidsresande. På vilket vis yttrar sig identitetsskapandet och meningsfullhet hos dessa resenärer. Utgångspunkter: Uppsatsens resultat grundas på 11 resenärers subjektiva upplevelser om sitt resande, därav den kvalitativa metoden med semistrukturerade intervjuer. 6 av dessa har varit samtal via Skype, 3 intervjuer har varit via en chattfunktion på G-mail.com och 2 av intervjuerna utgjordes av personliga möten. Den teoretiska anknytningen grundar sig Anthony Giddens resonemang om självidentiteten i den senmoderna epoken samt Erving Goffman och hans dramaturgiska perspektiv om hur individens framträdande i relation till andra resenärer bidrar till identifieringsprocessen. Resultat/Slutsatser: Friheten, att leva i nuet och längtan att uppleva det unika är resans tre huvudpelare. Under resans förlopp passerar individen övergångar då intervjupersonerna upplever en enorm personlig utveckling. Självförverkligandet blir en viktig del och förklaras genom den reflexiva identitetens tillvaro i en senmodern tid. Erfarenheten hos resenärerna leder till strävan efter svårare resmål. I gemenskap med andra befästs intervjupersoners självidentitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)