Effekter av ett internetbaserat tvåveckors mindfulnessprogram på stress och tidsattityd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Vårdpersonal har kategoriserats som en yrkesgrupp med höga stressnivåer och ungefär 70 % av tillfrågade sjuksköterskor har beskrivit sitt arbete som psykiskt påfrestande. Sjuksköterskestudenter upplever liknande problematik. Tidigare studier har visat att mindfulnessbaserade interventioner (MBI) kan reducera stress, öka mindfulnessförmågor samt främja mer positiva tidsattityder. Befintlig forskning har dock inte undersökt sambanden mellan dessa variabler tillsammans. Syftet i denna studie var att undersöka sambanden mellan tidsattityd, mindfulnessförmåga och grad av stress. Ytterligare syften var att granska effekten av mindfulnessträning på dessa variabler hos sjuksköterskestudenter samt att undersöka om tidsattityd och mindfulness kan predicera stress. Studien var en randomiserad kontrollerad studie med pre-post-kontrollgruppsdesign. Urvalet bestod av 75 sjuksköterskestudenter som genom randomisering delades in i kontrollgrupp (n=37) och experimentgrupp (n=38). Experimentgruppen genomförde ett tvåveckors webbaserat mindfulnessprogram medan kontrollgruppen stod på väntelista. Mätningar genomfördes innan och efter interventionen med formulären Perceived Stress Questionnaire (PSQ), Adolescent Time Inventory (ATI) samtMindful Attention Awareness Scale (MAAS). Resultaten visade på signifikanta interaktioner där experimentgruppen ökade sin mindfulnessförmåga, minskade i grad av stress och fick en mer positiv syn på sin framtid medan det omvända gällde för kontrollgruppen. Mindfulnessförmåga och negativ attityd till nuet predicerade stress. Resultatet stödjer att MBI kan vara en relevant intervention för stressreducering i denna urvalsgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)