Varför deltar elever på lektionen? : En kvantitativ studie om elevers beteende och deltagande i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Författare: Martin Widroth; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Elevers beteende kring ämnet idrott och hälsa är många och olika. I denna studie har jag se om man kan förutse ett av dessa beteenden, deltagande i på lektionen, utifrån teorin Reasoned Action Approach (RAA) och dess tre centrala begrepp; attityd, sociala normer och känsla av kontroll. Studien är baserad på en enkätstudie på 27 frågor som 76 elever i årskurs 9 som svarade på. Enligt studien så upplever eleverna en positiv attityd till ämnet, både kognitiv och affektiv. Studien visar också på att föräldrars och kompisars positiva syn på fysisk aktivitet kan påverkar att de deltar mer på lektionerna. Studien styrker också användandet av teorin RAA när man ska förutse ett beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)