En marginaliserad grupp? : SVA-elevers upplevelser av att få sina namn uttalade

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: En talare som stöter på ett nytt namn kan ha svårt att uttala det korrekt om det innehåller främmande språkljud. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers upplevelser av att få sina förnamn uttalade. Materialet för studien utgörs av 60 elevers svar på en enkät. Resultatet visade att en betydande del av eleverna upplever att deras namn blir felaktigt uttalade. En del elever upplever detta som besvärligt medan andra är likgiltiga inför faktumet. Analyserna visar att det finns en risk att elever som får sina namn fel uttalade internaliserar en känsla av att inte höra hemma. Men också att en lärare som ska uttala ett nytt namn korrekt behöver veta vilket språk namnet kommer ifrån, det språkets uttalsprinciper och ha förmåga att kunna uppfatta, avkoda och producera de språkljud som ingår i namnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)