Nyemissioner i onoterade svenska bolag - Förutsättningar för en framgångsrik nyemission

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att finna och konkretisera möjliga faktorer som bidrar till en framgångsrik nyemission hos onoterade företag i Sverige. De faktorer kan på förhand hjälpa onoterade företag att anpassa organisationen och emissionsvillkoren till att ha så bra förutsättningar som möjligt för att genomföra en framgångsrik nyemission. Vi har utifrån en deduktiv ansats gjort en kvantitativ undersökning med hjälp av informationshandlingar som de observerade företagen lämnar ifrån sig i samband med en nyemission. Vi har använt oss utav teorier som huvudsakligen tar upp de faktorer som vi ämnar undersöka teckningsgraden med. Då bristen på direkt applicerbara teorier varit kännbar, har vi fått vända oss till teorier som behandlar noterade företag. Genom att studera informationshandlingar, såsom prospekt och memorandum, har vi försökt att sammanställa data som kan ligga till grund för undersökningen av de eventuella faktorer som kan bidra till en framgångsrik nyemission. Det går enligt oss att finna faktorer som mer eller mindre påverkar teckningsgraden vid en nyemission i ett onoterat svenskt företag. Vi fann att konjunkturläge, förekomsten av garanter, planerat upptagande av företagets aktie till handel samt motivet för nyemissionen är de faktorer som enligt vår undersökning har störst betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)