Samlingen i förskoleklassen – en rutin och ett pedagogiskt verktyg.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sandra Sandberg; Evelina Blank; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SyfteUtifrån den pedagogiska samlingen i förskoleklasser, vill vi ta reda på hur barn erfar, upplever och uttrycker sigkring samlingen. Vi vill även ta reda på om och i så fall vad barn menar att de lärt sig och om det är något deuttrycker att de vill ska förändras eller utvecklas i samlingen.Syftet är också att denna undersökning skall ge oss inspiration och väcka våra tankar kring hur vi kan användabarnens uttryck kring samlingen i vår framtida verksamhet. Vår intention med det är arbetet är att väcka enmedvetenhet för oss själva och verksamma pedagoger kring hur man reflekterar och planerar sin verksamhet.Vi vill problematisera samlingens syfte utifrån vad barn uttrycker om samlingen.MetodDetta har vi tagit reda på med hjälp av observationer av fyra samlingar samt fyra stycken gruppintervjuer mednågra av barnen som medverkade i samlingarna. Vi har även valt att se samlingens syfte utifrån litteraturstudier.ResultatUndersökningens resultat visar att barnen uttrycker att samlingen är tråkig och att det är fröken som bestämmervad samlingen skall handla om men även vad som skall läras. Barnen uttrycker också att de inte får leka isamlingen, åtminstone inte särskilt ofta. Deras önskan är att leka konkreta lekar och att vara aktiva i samlingen.Betydelse för läraryrketBarnen bör bli medvetna om att de är med och påverkar samlingen men också att pedagogerna samtalar medbarnen om deras uttryck kring samlingen. Att kombinera barns önskan med läroplanens uppnåendemål kan varaett ypperligt sätt att planera samlingar och verksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)