Föräldrars erfarenheter av att leva med barn som har autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Abstrakt Bakgrund: Ungefär en procent av världens barn har autismspektrumtillstånd, en funktionsnedsättning med brister i kommunikation, interaktion, perception och beteende. Barnets behov och beteende skapar utmaningar i familjelivet. Föräldraskapet kan vara krävande med svårigheter att prioritera och hitta en balans i vardagen. Syfte: Att belysa föräldrars erfarenheter av att leva med barn som har autismspektrumtillstånd. Metod: En litteraturstudie baserad på tolv kvalitativa studier. Databassökning genomfördes i Cinahl, Psycinfo och Pubmed. För att analysera studierna användes Fribergs femstegsmodell. Resultat: Analysen resulterade i tre huvudkategorier: Livet blir aldrig detsamma, Vardag på bristningsgränsen och Pressad tillvaro. Samt tio underkategorier: Ett chockartat besked, Utlämnad i vårdens händer, Kunskapens avgörande roll, Barnets behov går först, Börda som tynger ned, Kämpa med ekonomin, I ett utsatt läge, Oro för framtiden, Relationen skakas om och Vikten av stöd. Konklusion: Föräldrar beskrev att kunskapen om autismspektrumtillstånd var låg. Vardagen påverkades socialt, känslomässigt och ekonomiskt. För att se helhet och arbeta personcentrerat bör sjuksköterskor reflektera över sin medvetenhet och förståelse för människors olika kunskap, bakgrund och kultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)