Leder lägre kvalitet i förskolan till att fler barn stannar hemma?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Fokuset för den svenska familjepolitiken har länge varit på möjligheten att kombinera familj och förvärvsarbete men hjälp av föräldraförsäkringen och barnomsorgen. Tidigare forskning har visat att barnomsorg av hög kvalitet kan främja barns humankapitalutveckling och en central fråga som uppstått är om kvaliteten på de tillgängliga förskolorna påverkar föräldrars benägenhet att skriva in sitt barn i förskolan. Syftet med studien är att undersöka vilken effekt kvalitet på förskolor har på föräldrars konsumtion av förskola. För att undersöka effekten utförs en tvärsnittsregression och i en panelregression med fixa effekter. För att mäta kvaliteten på förskolor används variabeln förutsättningsindex. Indexet består av två nyckeltal personaltäthet, som utgörs av antal inskrivna barn per årsarbetare och andel heltidstjänster i förskolan med förskollärarlegitimation. En högre andel med förskollärarlegitimation och färre barn per årsarbetare leder till ett högre indexvärde. För att spegla föräldrars konsumtion av förskola används variablerna antal uttagna dagar med föräldrapenning per mottagare och andel inskrivna barn i förskola. Resultatet för tvärsnittsregressionen finner en negativ samvariation mellan förutsättningsindexet och antal uttagna dagar med föräldrapenning per mottagare samt en positiv samvariation mellan förutsättningsindexet och andelen inskrivna barn. Resultatet för panelregressionen med fixa effekter går i motsatt riktning från tvärsnittsregressionen och studien finner inte att förutsättningsindexet har en kausal effekt på föräldrars konsumtion av förskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)