Sökning: "Matematik Samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Matematik Samhällskunskap.

  1. 1. Sexualitet, samtycke och relationer i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maja Molin; Ebba Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Hur interna och externa faktorer påverkar samhällskunskapslärares formativa bedömning : En intervjustudie med samhällskunskapslärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formative assessment; external factors; internal factors; frame factor theory; upper secondary school; social science teachers; Formativ bedömning; externa faktorer; interna faktorer; ramfaktorteori; gymnasieskolan; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur gymnasielärare i samhällskunskap använder formativ bedömning, hur detta påverkas av interna och externa faktorer samt vilka förutsättningar att ge formativ bedömning som respondenterna beskriver som specifika för samhällskunskap. Studiens resultat baseras på semistrukturerade intervjuer med sex gymnasielärare i samhällskunskap. LÄS MER

  3. 3. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  4. 4. Vad är fostransuppdraget egentligen? : En kvalitativ studie om lärares syn på och implementering av fostransuppdraget och värdegrundsfrågor i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Lisa Henningsson; [2021]
    Nyckelord :Fostransuppdrag; värdegrundsfrågor; demokrati; Street-level bureaucrats; samhällskunskap och matematik;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how teachers work methodically in subjects such as social studies and mathematics in high school, with the educational task of educating students to become good democratic citizens. According to the National Agency for Education's curriculum, the educational task of educating students to become adequate democratic citizens should permeate all subjects in school. LÄS MER

  5. 5. Matematisk samhällskunskap? : En studie om elevers syn på relationen mellan matematik och samhällskunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Abdesslam Chabi; [2021]
    Nyckelord :matematik; samhällskunskap; motivation; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine high-school student’s views on the relationship between mathematics and social studies. A qualitative method had been used to fulfill this purpose. Six students were interviewed and the result of the study, shows that the students do not see a stronger connection between the subjects. LÄS MER