Hur kan man designa en god användarupplevelse av information med park event för parkbesökare med en interaktiv skärm i offentliga parkmiljöer - Ett designförslag med en interaktiv informationstavla för att göra park event mer informativt värdefulla och a

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Författare: Therese Bränndström; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Som interaktionsdesigner deltar man i den pågående debatten om informationsteknikens utveckling och framtid, och dess roll i samhället. Varje design är en del av något vi kan se som det totala gemensamma arbetet med att planera samhällets utveckling och framtid (Löwgren, J. s.17). Därför ser jag också möjligheter att genom interaktionsdesign berika användarupplevelsen för parkbesökare i offentliga miljöer genom bättre tillgång till information av vad som är aktuellt i parkerna eftersom informationen ofta finns bortom platsens kontext för vad som är aktuellt såsom kommande events eller annan aktuell information. Med att berika användarupplevelsen menar jag att jag vill undersöka hur användaren bättre får informationen som finns i offentliga parker med hjälp av att själva kunna navigera sig genom information på interaktiva skärmar som lättare kan ge kontinuerligt aktuell uppdaterad information för park besökarna. Jag kommer även i arbetet med designprocessen undersöka ifall ett område på skärmen är av intresse att ha för ett interaktivt område för barn längst ner på skärmen i barnens höjd att underhålla dem med under tiden de vuxna ägnar sig åt området ovanför på skärmen eftersom detta kan ge den äldre målgruppen mer tid för informationen och ett underhållande värde för barnen. Den information som idag finns i Malmö stad är många gånger inte uppmärksammad av alla besökarna i parkerna vilket jag noterat genom mina fältstudier. Därför tror jag också det kan finnas innovativa idéer för att förbättra situationen genom att undersöka alternativa lösningar eller orsaken till varför inte fler resurser används för att förbättra informationen i parkerna på platserna där informationen gäller. Jag kommer därför i arbetet göra mina undersökningar genom att testa designen med en interaktiv informationstavla med park event i kontext med parkens kulturella händelser och informationen om parken för parkens besökare genom en prototypdriven design process, vilket har visat sig kunna ge värde för målgruppen genom mina undersökningar i mitt arbete även om ett kritiskt designtänk har varit nödvändigt genom arbetet främst med tanke på placeringen av skärmen med de tekniska förutsättningarna med design konceptet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)