Bäckenbottenkomplikationer : En kartläggning av undervisningen på barnmorskeutbildningarna i Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Tidigare forskning har visat att föda barn vaginalt är en riskfaktor för att drabbas av bäckenbottenkomplikationer. Det har även rapporterats att det saknas kunskap om hur bäckenbottenkomplikationer bäst ska förebyggas samt att kvinnor som drabbas upplever sig oprofessionellt bemötta av vårdpersonal när kvinnor söker hjälp. Forskningen påvisar att träning av bäckenbottenmuskulatur kan minska symtom vid prolaps samt förebygga urininkontinens. Syftet med detta arbete var att undersöka och kartlägga svenska barnmorskeutbildningars undervisning rörande vårdåtgärder som förebygger bäckenbottenkomplikationer och stöd till kvinnor för att upprätthålla livskvalitet efter redan uppkomna bäckenbottenkomplikationer. Metod: Data samlades in med ett frågeformulär där elva av tretton (85 %) lärosäten som bedriver barnmorskeutbildning svarade. Frågorna var till största del slutna flervalsfrågor som bearbetades med dataprogrammet Excel. Resultatet visade att undervisningens fokus var störst inom förebyggande av komplikationer i samband med barnets födelse och inom redan uppkomna bäckenbottenkomplikationer. Vidare visade resultatet att inom uppkomna bäckenbottenkomplikationer låg undervisningens fokus på bristningar och analrupturer, dock fokuserades det i lägre utsträckning på inkontinens, prolaps och diagnostiserande ultraljud. Inom området hur kvinnors dagliga liv påverkas efter att ha drabbats av en bäckenbottenkomplikation låg lika stor del på problembaserat lärande som på föreläsningar och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Några lärosäten uttryckte att barnmorskeutbildningen var tidspressad och att de måste prioritera vad som skulle ingå i undervisningen. Slutsats var att största fokus i undervisning om bäckenbottenkomplikationer låg under barnets födelse samt bristningar och analrupturer.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)