Rösten och tanken, Sceniskt tal - en gestaltning och ett pedagogiskt arbete

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Tore Norrby; [2009]

Nyckelord: Talröst; sceniskt tal; tanken; närvaro; andning;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur jag i mitt sceniska förhållningssätt kanhitta verktyg till arbetet med min talröst.Huvudfrågor: Hur kan jag få rösten att fungera som en integrerad del av mitt sceniskagestaltande. Hur kan jag få talet att bli en förlängning av tanken?Metod: Jag har valt att dela upp arbetet i tre delar:1) en konstnärlig gestaltning som dokumenterats på en CD,) ett pedagogiskt arbete med en grupp skådespelarelever som utvärderats genom en enkätoch3) en skriftlig sammanfattning av och reflektion kring arbetet med anknytning till litteraturinom röst- och scenområdet.Resultat: Mitt arbete bekräftar mina tankar om att hur rösten fungerar är intimt förknippatmed min handling på scenen och mina tankar kring och förståelsen av den text jag gestaltar.Det bekräftar att jag som röstpedagog har mycket att hämta i skådespelarens sätt att arbetamed sin gestaltning. I enkäten visade det sig dock att mina elever tenderade att endast refereratill det sceniska och ibland inte såg kopplingen till talet. Det krävs längre tid än vi hade attdisponera för att få det sceniska tänkandet och röstarbetet att fungera som en helhet.Betydelse för läraryrket: För teater- och röstlärare ger denna uppsats en inblick i hur enskådespelare arbetar med sin röst. Här finns också uppslag till konkreta övningar. Rösten ochtanken ger också en möjlighet, för alla som har rösten som arbetsredskap, till djupareförståelse av talröstens beroende av den fysiska och psykologiska situationen.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)