Sökning: "Talröst"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Talröst.

  1. 1. Radiorummets reverb : Preferensmapping av efterklang för inspelad talröst

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stefan Kovacevic; Samuel Westman Granlund; [2020]
    Nyckelord :Reverb; reverberation time; speech; radio acoustics; listening test; preference; subjective mapping; Listening Experience.;

    Sammanfattning : Reverb är en effekt brukad inom bland annat musikproduktion för att mixa ljud, som flitigt används och är universellt erkänd som ett väsentligt verktyg. Däremot, inom domänen för röstinspelningar -framförallt radio och podcasts- är användningen av reverb mer begränsad, om inte obefintlig. LÄS MER

  2. 2. Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Fredriksson; [2019-09-23]
    Nyckelord :Uppvärmning; känslor; emotioner; mimik; ansiktsuttryck; gestik; kroppshållning; position; uttryck; känslouttryck; scenspråk; scenframställning; skådespel; opera; sång; röst; talröst; repetition; musikalitet;

    Sammanfattning : Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. LÄS MER

  3. 3. Upplevda tal- och sångröstproblem : - en jämförelse mellan blivande musikalartister och amatörsångare

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Linnéa Carlson; [2018]
    Nyckelord :Röstproblem; Talröst; Sångröst; Självskattning; Musikalartister;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Musikal är dans, teater och sång integrerat. De röstkrav musikalartisten har får anses exceptionellt höga. Nästan oavsett rösthälsa förväntas musikalartisten prestera under långa föreställningar med krav på röstkvalitet där både tal- och sångrösten belastas. LÄS MER

  4. 4. Rösten och tanken, Sceniskt tal - en gestaltning och ett pedagogiskt arbete

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tore Norrby; [2009]
    Nyckelord :Talröst; sceniskt tal; tanken; närvaro; andning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet har varit att undersöka hur jag i mitt sceniska förhållningssätt kanhitta verktyg till arbetet med min talröst.Huvudfrågor: Hur kan jag få rösten att fungera som en integrerad del av mitt sceniskagestaltande. LÄS MER

  5. 5. Talguppet och Ropsucken - En kvalitativ studie av hur sångare upplever sig påverkas av två av Marianne Khosos sångövningar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Dunsö; [2009]
    Nyckelord :sång; röst; Genrelös teknik; sångundervisning; sån;

    Sammanfattning : Metod och materialI detta examensarbete har vi undersökt hur sångövningarna Talguppet och Ropsuckenuppfattas av sångare och har med hjälp av intervjuer från sångelever,sångpedagogsstudenter och sångpedagoger med olika erfarenheter av sång och olikaerfarenheter av dessa två övningar kommit närmare de svar vi har sökt. Det finns intemycket tidigare forskning inom området. LÄS MER