NEVS - arvet efter Saab. En uppsats om vilken betydelse arvet efter Saabs biltillverkning i Trollhättan haft för etableringen av biltillverkaren NEVS

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om vilken betydelse etablerade regionala resurser har för lokaliseringen av ny industriverksamhet. Som exempel används biltillverkaren National Electric Vehicle Sweden (NEVS) etablering i Trollhättan. Med resurser åsyftas arbetskraft, underleverantörer, kapital och infrastruktur. År 2011 gick biltillverkaren Saab Automobile i konkurs och i slutet av sommaren 2012 köpte Nevs konkursboet efter Saab. Tillverkningen av bilar startade hösten 2013. Nevs har som mål att etablera sig som elbilstillverkare med främst fokus på den kinesiska bilmarknaden. Nevs etablering studeras genom en fallstudie med kvalitativ ansats. Det empiriska materialet utgörs främst av nyhetsrapportering och intervjuer. De olika resurserna analyseras med hjälp av agglomerationsteori. Speciellt fokus riktas mot Alfred Marshalls teori om industriella distrikt och Michael Porters teori om kluster. Resultatet visar att resurserna efter Saabs tidigare biltillverkning haft viss betydelse för Nevs etablering. Den resurs som haft störst betydelse för etableringen av Nevs till Trollhättan är kapitalet som Saab lämnade efter sig i form av byggnader och teknik. Resultatet visar att de andra resurserna haft en mer underliggande betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)