Är instruktionen användarvänlig? : En studie om användning av termer samt text och bild i samverkan i instruktioner för digitala verktyg.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Amanda Andersson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract (sv) Forskning visar att människor generellt inte läser manualer då de ofta upplevs som jobbiga, obegripliga eller för svåra. Instruktioner för program eller system innehåller ofta svåra termer och för den tekniskt okunniga kan detta uppdrag kännas nästintill omöjligt. Hur kan anpassning och bearbetning av tekniska termer och visuell kommunikation göra instruktioner gällande digitala verktyg för anställda i en större organisation mer behjälpligt? Det är frågeställningen som ställs i denna undersökning. Materialet som bearbetats är instruktioner i hur man använder ett fjärrskrivbord – ett verktyg som är ny i organisationen. Detta material är skapat av Svenska kyrkan och Svenska kyrkan Västerås är dessutom målgruppen i arbetet. För att genomföra undersökningen har jag analyserat behoven i organisationen, intervjuat medarbetare, analyserat material från Svenska kyrkan samt haft en fokusgrupp med människor gällande gestaltningsförslag för instruktioner. Utifrån dessa metodval och tidigare forskning har jag skapat ett gestaltningsförslag i form av en instruktion för fjärrskrivbordet där jag har omformulerat text, skapat nytt bildmaterial samt arbetat med den grafiska formen. Slutsatser jag kan dra utifrån detta arbete är att en god förståelse för målgruppen skapar goda förutsättningar för att skapa ett material som är målgruppsanpassat och användarvänligt. Genom att kombinera korta texter med skärmdumpar från det digitala verktyget har jag gjort kopplingen mellan instruktion och genomförande enklare för användaren. Detta, i kombination med en begreppsförklaring där termer förtydligas, skapar ett mer användarvänligt material.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)