Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Johanna Billing; Cajsa Freudenthal; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. Vi utgår från dessa fyra frågeställningar.   1.  Hur hög komplexitet har innehållet utifrån en tolkning av aktantmodellen? 2.   Är karaktärerna i böckerna framställda som platta, runda, dynamiska eller statiska? 3.   Hur och i vilken utsträckning förekommer bildspråk i form av liknelser och metaforer i de olika böckerna? 4.  Förekommer skillnader i böckernas innehållsliga och språkliga komplexitet utifrån när de är skrivna? Detta är för att se om de förändrade läsvanorna som barnen har idag påverkat språket och innehållet i böckerna, dessutom kan lärare behöva känna till skillnaderna i böckerna för att kunna hjälpa barnen i val av litteratur från olika årtionden. Studien har utgått från strukturalistisk berättarteori där aktantmodellen tagit stor plats. Några begrepp kring karaktärsframställning, såsom begreppen rund, platt, dynamisk och statisk har använts. Bildspråk har även varit viktiga i analysen, med hjälp av begreppen metaforer och liknelser. Metoden för studien är kvalitativ textanalys, med inslag av kvantitativ analys. Resultatet visar att böckerna från 1970-talet har ett mer komplext innehåll utifrån aktantmodellen och bildspråket vid en jämförelse med böckerna skrivna på 2010-talet. Däremot kunde inga slutsatser om karaktärsframställningen göras utifrån böckerna och dess årtal, då det verkar vara beroende på bok och författare om karaktärerna är runda, platta, dynamiska eller statiska. Slutsatserna är att denna studie inte kan generaliseras till alla böcker under dessa årtionden, det som framgår utifrån dessa fyra böcker är att språket och innehållet i böckerna anpassas efter barnens läsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)