"......ett verktyg för att strukturera arbetet" - En studie om social och emotionell träning i undervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna Nilsson; Samira Ghazel; ; [2008]

Nyckelord: Livsviktigt; SET; Lions Quest; social och emotione;

Sammanfattning: Huvudfrågor:- Vilket material kan man använda sig av i arbetet med social och emotionellträning i skolan?- Vilka förutsättningar krävs för att lyckas med social och emotionell träning?- Ska social och emotionell träning vara ett eget ämne på schemat eller ska detgenomsyra hela verksamheten?- Varför har social och emotionell träning blivit så aktuellt idag?Metod och material: Vår studie bygger på en kvalitativ intervjustudie som vi genomfört på tvåskolor. Studien grundas även på litteratur som varit relevant för vårundersökning.Resultat: Vi har kommit fram till att skolorna ska använda sig av evidensbaseradematerial i arbetet med social och emotionell träning. Stöd från skolledning iform av ekonomiska resurser, tid och utbildning är av stor betydelse. Det äräven viktigt att ämnet schemaläggs varje vecka och att ämnet följer en röd trådgenom utbildningen. Anledningen till att det är så aktuellt idag är det ökadevåldet i skola och samhälle samt den psykiska ohälsa som finns bland barn ochungdomar.Betydelse för läraryrket: Arbetet med värdegrunden i skolan samt social och emotionell träning utgör enviktig del i den dagliga verksamheten i skolan. Det finns en del olika programatt följa eller ta stöd av för pedagoger samt övrig personal på skolorna. Vi är nuinne på sista terminen respektive näst sista terminen på vår lärarutbildning ochkänner att det här är ett ämnesområde som har saknats i vår utbildning. Vi villeveta mera och även förbereda oss innan vi börjar vårt arbete som pedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)