Systemutvecklare vs. kund-hur överbrygga kommunikationsproblem?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Niklas Borg; Theresia Höglund; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vi upptäckte i vårt första systemutvecklingsprojektutanför skolans regi att det fanns stor risk förmissförstånd i kommunikationen mellan ossutvecklare och kunden. Detta gjorde att vi blevnyfikna på varför kommunikationsproblem uppkomoch hur de skulle undvikas. Vi fann att det till stordel berodde på faktorerna tidsbrist, motparternasolika bakgrund, otydlighet, okunskap, oerfarenhet,språk, komplicerade system samt dåligsammanhållning inom projektgruppen. Vi undradeäven om det fanns standardiserade metoder inomsystemutvecklingsvärlden för att undvika dessaproblem.Av våra litteraturstudier, intervjuer och egnaerfarenheter fann vi att så inte var fallet, men vilyckades ändå få fram såpass mycket informationom ämnet att vi ansåg oss kapabla att ge någrariktlinjer för hur kommunikationen kan underlättas.Dessa var att våga fråga, undvika fackspråk, lyssnauppmärksamt, träffa motparten, göra prototyper,dokumentera, ha gott om tid, ha kunskap ommänniskans kognitiva förmåga samt ha kunskap omkundens organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)