Från utbildning till yrkesroll : Lärarstudenters övergång från studier till arbete i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Att vara nyexaminerad idrottslärare ska öppna många dörrar för den yrkesverksamma tiden i livet och efter genomförd utbildning bör en person känna sig redo att möta yrkets utmaningar. Trots detta upplever nyexaminerade lärare sig inte ha de verktyg som krävs för att lyckas med yrket. Syftet med den här studien är att ge en inblick i hur nyexaminerade lärare som arbetar i grundskolan upplever de första åren som legitimerade idrottslärare. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med grundskollärare som arbetat mellan ett halvår till tre och ett halvt år med behörighet inom idrott och hälsa. Resultatet presenteras i form av en tematisk analys där utmaningarna inom yrket sammanställts. I diskussionsdelen har faser utifrån studiens teoretiska utgångspunkt, Occupational socialization theory använts och tidigare forskning har jämförts med studiens resultatdel. Resultatet visar att första åren inom yrket är utmanande. Den huvudsakliga utmaningen för nyexaminerade lärare är det som sker utanför lektionstiden. Planeringstid, mentorskap, förväntningar är några av delarna som bidrar till de utmaningar en nyexaminerad lärare kommer att stöta på. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)