Formell bedömning av muntlig framställning - En undersökning av bedömning i Svenska och Engelska

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur bedömning av muntlig framställning sker inom ämnenaEngelska och Svenska i dagens gymnasieskolor. Fyra intervjuer har genomförts med gymnasielärare somundervisar i dessa ämnen. Nationella provens bedömningsmallar för de muntliga delarna av proven,kursplanernas mål och betygskriterier inom ämnen Svenska och Engelska, och till ämnet anknytande forskninghar kommit att behandlas i uppsatsen.Undersökningen i uppsatsen visade bl.a. att lärare hade varierande åsikter om bedömningsmallarnas relevans.Samma gäller mål och kriterier inom Svenska- och Engelskakurserna. Det mest intressanta var dock upptäcktenatt eleverna enligt de intervjuade lärarna är mer benägna att tala i klassrummet i ämnet Engelska än i Svenska.Ett annat resultat hade varit väntat med tanke på att svenska är de flesta elevers modersmål. En annan skillnadsom är värd att notera är att också sättet att genomföra formella muntliga redovisningar varierade mellanämnena. I Engelska låg fokus mer på samtal, medan man i Svenska snarare bedömde muntliga redovisningar ihelklass eller större grupp.Uppsatsen är relevant som granskning av skapandet av en likvärdig skola. Det faktum att det fanns skillnader ihur lärarna bedömde elevernas muntliga framställningar, är det viktigt att vara medveten om i arbetet med attuppnå likvärdighet. I dagens skola strävar man efter likvärdig bedömning. Det är en likvärdighet som uppsatsenvisar behöver diskuteras. Resultaten i uppsatsen skulle kunna få många lärare att tänka över sina mål- ochbedömningskriterier och kanske t.o.m. omvärdera dessa. Om alla lärare som undervisar i samma ämnen var mersynkroniserade i sina bedömningar av muntlig språkfärdighet, så skulle man möjligen kunna hävda att elevernasbetyg och bedömningar skulle kunna bli mer rättvisa mellan olika skolor och olika pedagoger.=

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)