Kamerabaserad trafikstyrning : en realtidssimulering av trafikdetektering

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Dagens trafikstyrning sker främst med hjälp av nedgrävda induktionsslingor som detekterar fordon som passerar över dem. Dessa detektorer går relativt ofta sönder och kräver utgrävningar av vägbanan vid reparation. Dessa reparationer tar tid, skapar hinder i trafikflödet och leder till ytterligare samhällskostnader. Detta arbete undersöker möjligheten att byta ut induktionsslingorna mot kameror som monteras direkt på trafikljusen. En kamerabaserad lösning skulle kunna underlätta reparationsarbetet och på så sätt vara ett mer ekonomiskt alternativ till induktionsslingor. För att detta ska fungera krävs det att den kamerabaserade lösningen kan prestera på en likvärdig nivå till lösningen med induktionsslingor. Detta arbete bygger upp en modell av en trafikkorsning för att besvara denna fråga. Trafikkorsningen byggs upp i Unreal Engine 5 och baserar sig på en verklig korsning i Linköping, Sverige. I modellen byggs korsningens induktionsslingor upp med liknande logik som den som finns i den verkliga korsningen. Det byggs även en kamerabaserad detektionslösning där kamerorna monteras på ett trovärdigt sätt. För att mäta prestandan av de olika lösningarna används måttet fördröjningstid, vilket är den extra tid som ett fordon spenderar i korsningen på grund av trafikljusen. Arbetet fann att den simulerade induktionsslingorna presterade bättre än den kamerabaserade detektionsmetoden. Skillnaden är tillräckligt liten för att inte helt utesluta en kamerabaserad lösning som ett alternativ till induktionsslingor. Det skulle däremot krävas vidare forskning för att täcka fler scenarion och få en bättre förståelse för den kamerabaserade lösningens fulla potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)