: Levande skyltdockor - - En studie av kommunikationen till kunden via butikspersonalens klädsel

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: I vårt arbete har vi valt att titta närmare på butikspersonalens klädsel. Vi har varit i kontakt med en mindre modebutik i Varberg, som uppmanar sin personal att endast klä sig utifrån butikens eget sortiment. Avsikten med vårt arbete har varit att svara på hur personalen likt en levande skyltdocka kan kommunicera butikens sortiment och påverka kundens köpbeteende. Vi har genomfört intervjuer med både butikspersonal och butikens kunder. Butiken har fått svara på frågor som rör deras val av kläder och hur de upplever att kunder uppmärksammar vad de har på sig. Kundintervjuerna har gett oss svar på vilka faktorer i personalens klädsel som skapar ett intresse hos kunden. Vår studie visar att personalens klädsel används som en marknadsföringskanal i butiken och skapar en möjlighet att på ett synligt sätt visa upp olika plagg ur sortimentet. Studien visar även att personalens klädsel uppmärksammas och kan ha en inverkan på kundernas intresse för dessa plagg vid ett besök i butiken. Det som framgår vara det viktigaste och mest effektiva i den här sortens kommunikation är att skapa ett intresse och begär hos kunden. Det visar sig att de flesta kunder vill se en snygg helhet i personalens klädsel och det som påverkar kundens intresse mest är om personalen presenterar en stil som kunden själv kan tänka sig att bära. Om denna kommunikation leder fram till ett köp är dock svårare att styrka. Personalen säger att de ofta upplever att kunden uppmärksammar deras klädsel, men att det inte alltid leder till ett köp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)