Att leva på sin (social)kompetens : - en kvalitativ studie om arbetsmiljön i IT-konsultbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Katarzyna Jasinska; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här magisteruppsatsen behandlar mänskliga processer i konsultbranschen inom affärsutveckling. Författaren undersöker hur kontakter med kunder samt relationer inom konsultföretagen påverkar arbetsmiljön i konsultbranschen. Syftet med undersökningen är att på nytt skapa en bild av konsultyrket och de förhållandena som påverkar konsulternas vardagliga arbete och arbetsmiljön i branschen. Därför baserar sig undersökningen på en Grundad Teori-ansats och byggs upp på en kvalitativ forskningsmetodik. Studien omfattar semi-strukturerade intervjuer med 12 konsulter och 3 projektledare inom olika företag i affärsutvecklingsbranschen. Undersökningens resultat jämförs kort med teorier vilka studerades i början av forskningsarbetet och med den tidigare forskningen i ämnet. I själva undersökningen tar man däremot avstånd från det som har redan sagts inom konsultyrkets problematik. Från analysen av undersökningens resultat framgår det på den organisatoriska nivån att: - Socialkompetens och kommunikation är nyckelegenskaperna i konsultyrket. - Det finns brist på samarbete inom konsultföretagen. - Det fattas tid för vidareutbildning och kunskapsöverföring inom företagen. - Faktureringskraven är vanligtviss för höga och påverkar ofta konsulternas privatliv och familj. Analysen gav att följande gäller för konsulterna: - Konsulter drivs av att lära sig nytt, lösa problem (gärna med andra), se sina lösningar fungera och underlätta kundernas processer. - Konsulterna uppskattar friheten i arbetet, omväxlingen och variationen av uppdrag och människor de möts. - Samtidigt behöver konsulter rutiner och standardisering av processer i sitt vardagliga arbete. - De själva ställer höga krav på sig själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)