Ridsportens konsumenters köpprocess av hästtäcken och ridbyxor : en studie om hållbarhet inom ridsporten

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Ridsporten är en av de största sporterna i Sverige och domineras av en modeintresserad målgrupp, då majoriteten av utövarna är kvinnor. Två centrala produkter inom ridsporten är ridbyxor och hästtäcken, och är en stor del av konsumenternas inköp. Det används stora mängder av textilier inom ridsporten vilket i sin tur påverkar textilbranschens hållbarhets-utmaningar. Denna studie är avsedd att bidra till forskning angående hållbarhet av textilier inom ridsporten. Målet med studien är därför att undersöka ridsportens konsumenters köpprocess i relation till hållbarhet. Denna kvalitativa studie har genomförts med femton intervjuer, med fokus på inköp av hästtäcken och ridbyxor. Empirin har sedan analyserats med köpprocessen som analysverktyg, samt ytterligare faktorer som har inverkan på konsumtionen och därmed även på köpbeteendet och köpprocessen. Analysen visar ett flertal faktorer i ridsportens konsumenters köpprocess, som beskriver tillvägagångssätten vid inköp av ridbyxor och hästtäcken. När det kommer till hållbarhetens roll i köpprocessen går den endast att finna i två av fem delar. Som ett resultat av denna analys anser informanterna att det är svårt att hitta tillräckligt med information om hållbara inköp, i relation till hästtäcken och ridbyxor. Informanterna tycker att det finns en brist av miljömässigt hållbara produkter på marknaden. De menar att företag inom ridsporten som producerar och säljer textila produkter behöver bli mer informativa gällande deras hållbarhetsarbete. Detta för att skapa en efterfrågan hos konsumenter. Syftet med studien har varit att skapa kunskap om konsumenters val av miljömässigt hållbara textila produkter inom ridsporten. Resultatet av denna studie visar en brist på miljömässig hållbarhet inom ridsporttextilier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)