Beslutsanalytiska angreppssätt vid kollektivtrafikutveckling : Tillämpning av swing weighting och even swap

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

Författare: Mattias Lisstorp; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kollektivtrafiken har en viktig roll att fylla i strävan mot ett hållbart samhälle. Kol-lektivtrafiken har många intressenter och genom att kollektivtrafiken ska inriktas mot att uppfylla olika mål, som i många fall går stick i stäv med varandra, så krävs att besluten om hur en rutt ska trafikeras föregås av olika avvägningar. Det här arbetet applicerar analytiska angreppssätt för beslutsfattande på en förändring som genomfördes i stadstrafiken i Ronneby hösten 2018. Syftet med arbetet är att applicera swing weighting och even swap på beslutsproblemet att förändra stadsbusstrafiken i Ronneby. Vidare är syftet att jämföra utfallen från de två angreppssätten med varandra och med det verkliga valet och undersöka om det finns skillnader mellan dem. Studien har bedrivits som en fallstudie och metodiken för undersökningarna har bland annat varit workshoppar och gruppintervjuer. I workshopparna har deltagarna från trafikhuvudmannen fått jämföra tre alternativ mot varandra med swing weighting och even swap samt fått ge kommentarer på hur de upplevde de analytiska angreppssätten. Resultaten från workshopparna visade att både swing weighting och even swap ger samma rekommendationer för vilket alternativ som är det bästa samt ger samma preferensordning mellan alternativen. Det alternativ som rekommenderades av de analytiska angreppssätten var även det som valdes vid den verkliga beslutssituationen. Bland deltagarna vid workshopparna uppfattades swing weighting som ett bättre och enklare analytiskt angreppssätt än even swap och deltagarna uppfattade även att analytiska angreppssätt kunde vara komplement vid förarbeten vid kollektivtrafikutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)