Sökning: "Ann-Sofi Persson"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ann-Sofi Persson.
1. Sambandet mellan hjärnans funktioner och inlärning hos elever med ADHD och AST : Ett försök att generera teori ur en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbetet är att genom en litteraturstudie försöka generera teori för hur den specialpedagogiska verksamheten kan dra nytta av forskningsresultaten gällande hur hjärnans funktioner fungerar i samband med inlärning vid ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) och/eller autismspektrumtillstånd (AST). Metoden som valts för denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, där resultatet analyserats efter Grounded Theory. LÄS MER
2. Vem är offer, vem är förövare? : En studie om föreställningar gällande våld i nära relationer inom Socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka föreställningar om våld i nära relationer som socialsekreterare på olika enheter inom Socialtjänsten ger uttryck för samt hur deras handlingsutrymme kan tänkas påverkas av dessa föreställningar. Syftet besvarades genom två fokusgruppsintervjuer med socialsekreterare inom Socialtjänsten. LÄS MER
3. Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer har sex specialpedagogers livsvärldar blivit synliggjorda och tolkats utifrån ”sakerna själva”. LÄS MER
4. Niondeklassarens dilemma : En undersökning om elevers beslutsprocess inför gymnasievalet ur ett vägledarperspektiv
Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Idag går majoriteten av eleverna vidare från grundskolan till gymnasiet. Valalternativen är många och eleverna ställs inför ett beslut som kan vara svårt att ta. LÄS MER