Sökning: "Arbetsledare"

Visar resultat 6 - 10 av 261 uppsatser innehållade ordet Arbetsledare.

  1. 6. Kvinnliga ledares navigering genom glaslabyrinten : En kvalitativ studie om kvinnliga ledares upplevelser av att leda i den svenska bygg- och anläggningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Alida Agardsson; Alice Blomquist; Emmalisa Engström; [2023]
    Nyckelord :Female leadership; gender in management; female leaders in male dominated industries; female leaders and work-life balance; breaking the glass ceiling; sticky floor; the glass labyrinth; Kvinnligt ledarskap; könsskillnader i ledarskap; kvinnliga ledare i mansdominerade branscher; kvinnliga ledare och balansen mellan privat- och arbetsliv; krossa glastaket; klibbiga golvet; glaslabyrinten;

    Sammanfattning : Följande examensarbete ämnar undersöka och förmedla en djupare bild av kvinnliga ledares upplevelse av att leda i den svenska bygg- och anläggningsbranschen. Uppsatsen är en kvalitativ studie där åtta kvinnliga ledare djup-intervjuats om deras personliga upplevelser gällande de utmaningar som de navigerat sig genom under sitt avancemang i arbetslivet. LÄS MER

  2. 7. Riskhantering vid byte av fast korsningsparti i spårväxel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Adam Östlund; [2023]
    Nyckelord :järnväg; risk; underhåll; riskhantering; korsningsbyte; spårentreprenör; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om riskerna som kan påverka tidsåtgången för underhållsarbete inom järnvägen, särskilt vid byte av fast korsningsparti i spårväxlar. Den tid som vanligtvis tillges vid underhåll ger inget utrymme för att oväntade händelser uppstår, därför är det av stor vikt att underhållet utförs effektivt för att slutföras inom tidsramen. LÄS MER

  3. 8. Chef eller kollega - vem är viktigast? : En kvantitativ studie om fyra dimensioner av socialt stöd och dess samband med arbetsengagemang hos konsulter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Sebastian Moore; Tina Södergren Ericsson; [2023]
    Nyckelord :Socialt stöd; arbetsengagemang; konsulter;

    Sammanfattning : Konsultverksamheten är en komplex bransch där arbetstagarna kan ha svårt att känna en samhörighet till både konsultverksamheten och kundföretaget. Socialt stöd är en väsentlig faktor för att hålla medarbetare engagerade på arbetet och skapar en vilja för medarbetaren att tillhöra organisationen. LÄS MER

  4. 9. Ledarskap och psykosocial arbetsmiljö inom socialtjänstens barnavård : - en kunskapsöversikt

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Pernilla Spåls; [2023]
    Nyckelord :Social worker; social work organisations; child welfare; psychosocial work environment; manager; supervisor; Socialarbetare; socialtjänst; barnavård; psykosocial arbetsmiljö; chef; arbetsledare;

    Sammanfattning : Ledarskap och psykosocial arbetsmiljö inom socialtjänstens barnavård - en kunskapsöversikt  Leadership and psychosocial work environment in child welfare services - a scoping review  Social workers in social services and especially in childcare have for many years been a vulnerable professional group with high staff turnover and a heavy workload. There have long been reports of increased sick leave, retention, burnout, and stress related ill health. LÄS MER

  5. 10. Responsibility for communication and information flow on the construction site

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Firel Salo; Maryam Talal Polus; [2023]
    Nyckelord :Kommunikation i byggbranschen; bristande kommunikation; kommunikationskanaler.;

    Sammanfattning : Bristande kommunikation har stor inverkan på skeden under byggprocessen. Enligt en studie utförd av Brilliant Future är chefer inom bygg- och anläggningsbranschen minst bra på att föra över information till sina medarbetare. Förmågan att kommunicera och att ge återkoppling till sina medarbetare är två viktiga aspekter hos en bra ledare. LÄS MER