Sökning: "DIVA specialpedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 1446 uppsatser innehållade orden DIVA specialpedagogik.

  1. 21. "Det är många som missar att det är ett spektrum" : Förskolan som tidig insats för autistiska flickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Brente; Frida Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Autism; Autismspektrumtillstånd; Förskola; Specialpedagogik; NPF; Tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan och autistiska kvinnor ser på förskolan som tidig insats för flickor på autismspektrumet. Ur syftet ställdes fem frågeställningar 1. LÄS MER

  2. 22. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  3. 23. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  4. 24. Arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan : Uppfattningar och reflektioner bland förskollärare,specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Abrahamsson; Klara Fahlgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; special education.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla kunskap om arbetssätt och uppfattningar bland olika yrkesgrupper om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Yrkesgrupperna var förskollärare, specialpedagoger och rektorer. Den valda teorin vilade på de relationella och kategoriska perspektiven. LÄS MER

  5. 25. Hur specialpedagogiken har förändrats i styrdokumenten från 1998 till 2018.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angelica Rasmusson; Rebecca Svensson; [2023]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplanen; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att lyfta fram hur den specialpedagogiska professionen växt fram. Studien genomfördes i form av en innehållsanalys av läroplanerna från 1998, 2010, 2016 och 2018. Materialet sorterades med syfte att lyfta fram specialpedagogik. LÄS MER