Sökning: "Digitala produkter"

Visar resultat 1 - 5 av 303 uppsatser innehållade orden Digitala produkter.

  1. 1. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Jonsson; Mya Lawson; [2024-01-23]
    Nyckelord :vanlife; subkultur; konsumtion; identitetsskapande; consumer culture theory; minimalism; hållbarhet; marknadsföring;

    Sammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER

  2. 2. Digitala produktpass i modeindustrin : Företags förberedelse, utmaningar ochmöjligheter med framtida EU-förordning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Östling; Sanna Sigg; [2024]
    Nyckelord :Digitala produktpass; Cirkulär ekonomi; Värdekedja; Modeindustrin; Transparens; Spårbarhet; EU;

    Sammanfattning : Digitala produktpasset (DPP) har föreslagits i en kommande EU-förordning och planeras attomfatta produkter i textilindustrin för att främja ökad spårbarhet, transparens och cirkulärekonomi. Med tanke på modeindustrins begränsade digitala kompetens, synlighet ivärdekedjan samt omfattningen av små-medelstora företag kan övergången till ett digitaltproduktpass innebära stora utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  4. 4. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rezan Waissi; [2024]
    Nyckelord :Data; datadrivna affärsmodeller; konkurrens; innovation; dataanalys; digitala marknader; uppkopplade produkter; nödvändiga nyttigheter; infrastruktur.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för enanvändarcentrerad företagskultur : En fallstudie av hur olika faktorer påverkar enanvändarcentrerad företagskultur under en agilsystemutvecklingsprocess av digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Grandin; [2024]
    Nyckelord :UX; User experience; user centred; organization culture; UX-maturity; design; silo; agile system development; UX; användarcentrering; organisationskultur; UX-mognad; design; silo; agilsystemutveckling;

    Sammanfattning : Att involvera UX (”User Experience”) i ett tidigt skede i en agil systemutvecklingsprocess avdigitala produkter och tjänster har visat sig vara en framgångsfaktor för företag. Företag inseri allt högre grad affärsvärdet av att involvera användare. LÄS MER