Sökning: "Elisabeth Johansson"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden Elisabeth Johansson.

  1. 16. Vi på Saltkråkan i bilderboksformat – En adaptionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karin Forslund; Elisabeth Johansson; [2019]
    Nyckelord :Saltkråkan; Ett litet djur åt Pelle; adaption; bilderboksanalys; Astrid Lindgren;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur en bilderbok utformats för att nå sin tilltänkta målgrupp. I arbetet med detta har en nyutgiven (2019) bilderbok, Saltkråkan - Ett litet djur åt Pelle, jämförts med kapitelboken den baserats på med hänsyn till uteslutningar som gjorts, språklig svårighetsgrad samt relationen mellan bild och text. LÄS MER

  2. 17. Sanktioner trots goda intentioner: En kvantitativ studie om studenters uppfattning om politisk korrekthet och diskussionsklimatet på Socionomprogrammet vid Lunds Universitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ida Johansson Jarl; Nathalie Dahlström; [2019]
    Nyckelord :Political correctness; politically correct; classroom discussions; social work; social work students.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The faculty of Social Science of Lund University has experienced a change in the social debate; strong political beliefs have started to challenge scientific facts, together with a growing intolerance against theory and empirics that challenge one’s view of the world. The aim of this study was therefore to examine the social work students’ perception of the culture of political correctness and its eventual covariance with the discussion climate, on Study Programme for Social Work at Lund University. LÄS MER

  3. 18. Die Rolle der expliziten Grammatikvermittlung beim Lernen von Deutsch als Fremdsprache : Eine kontrastive Lehrbuchanalyse von drei Lehrbüchern der Stufe 1 des schwedischen Gymnasiums

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elisabeth Grün Johansson; [2018]
    Nyckelord :Fremdsprachdidaktik; Grammatik; Lehrbuch; Sprachlernmethoden;

    Sammanfattning : This study is about the role explicit grammar teaching plays in Swedish schoolbooks for beginners in German as a foreign language. The study is a qualitative content analysis of three schoolbooks (published in 1982, in 1995 and in 2016) for step 1 German as a foreign language in the Swedish upper secondary school. LÄS MER

  4. 19. One product, many markets- Absorbing, transferring, andintegrating knowledge fromdiverse local markets in theinnovation process : A case study on a global car-sharing company

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Malin Johansson Lundström; Elisabeth Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Mobility service; global organization; innovation process; knowledge absorption; Mobility service; global organisation; innovationsprocess; absorbering av kunskap;

    Sammanfattning : In the emerging global marketplace many companies are forced to disperse their business fromoperating in one market into various markets, which causes challenges regarding innovationperformance. To efficiently use their resources, these organizations are often developing theirproduct adopted to the home market’s customer needs, something that can lead to poor productacceptance by the secondary markets. LÄS MER

  5. 20. Förskolegården : En plats för barns naturvetenskapliga möten

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Johansson; [2018]
    Nyckelord :Plats; material; förskolegården; naturvetenskap; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolebarns naturvetenskapliga meningsskapande genom att ta del av deras handlingar i mötet med material på förskolegården. De två frågeställningarna som har guidat i genomförandet av studien är: Vilka av förskolebarnens handlingar kan urskiljas som naturvetenskapligt meningsskapande på förskolegården? Vilka möjligheter erbjuder platsen (förskolegården) för förskolebarnens handlingar och naturvetenskapliga meningsskapande?   Studien utgår från en mikroetnografisk ansats. LÄS MER