Sökning: "Emot reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Emot reklam.

  1. 1. #Varumärkesskandal #Trending : En kvalitativ textanalys om hur varumärkesskandaler inom modeindustrin uttrycks samt tas emot på sociala medier

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonathan Belmonte Lobos; Amanda Issa; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; celebrity marketing; brands; brand image; brand scandal; fashion scandal; digital marketing; Influencer marknadsföring; kändis marknadsföring; varumärke; varumärkesimage; varumärkesskandal; modeskandal; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Influencer- och kändismarknadsföring är idag vanligt förekommande. Många företag använder sig av denna marknadsföringsstrategi för att skapa ett större förtroende för företaget och dess varumärken. En kändis eller en influencer kan såväl stärka en varumärkesimage som försämra det. LÄS MER

  2. 2. Val av Cookies : - En kvantitativ studie om förekomsten av privacy paradox och bounded rationality vid en användares val av cookies.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Carl Dahlgren; Elias Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality; Cookies; KAB; The Privacy Paradox; Bounded Rationality;

    Sammanfattning : Data räknas idag som en av världens värdefullaste resurser. I takt med att internet har blivit mer etablerat och utökat sina användningsområden, har insamlingen av information om dess användare ökat. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring på YouTube, en bra idé för företagen? : En kvalitativ studie kring företags marknadsföring på YouTube och dess påverkan på kundens uppfattning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Exerman; Jesper Waldén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker de negativa effekter marknadsföring på YouTube skapar och kopplar det till teorierna Ad Intrusiveness, Ad Irritation och Ad Avoidance. Studien undersöker även hur kundens uppfattning av ett företag påverkas av deras reklam på YouTube. LÄS MER

  4. 4. Personaliserad reklam : Regleringen av reklam i gränslandet mellan dataskydds- och marknadsrätt

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Erik Pirozzi Bjurulf; [2022]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Datasyddsrätt; GDPR; Cookies;

    Sammanfattning : Personaliserad reklam är en marknadsföringsåtgärd, som till följd av sin digitala natur och många aktörer, överlappar olika rättsområden och är således svår att bedriva tillsyn emot. Syftet med uppsatsen är att utreda vad som är gällande rätt på området och huruvida den är adekvat för att säkerställa integriteten för individer online. LÄS MER

  5. 5. Sann vänskap är ljudet mellan människor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Sjöström; Emma Stanciu; Erik Strålman; [2022]
    Nyckelord :Podcasts; credibility; trust; advertisement; building relationships; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem/forskningsfråga: Hur försöker svenska podcasts skapa trovärdighet till sina lyssnare samtidigt som de marknadsför produkter och företag? och Hur tar unga lyssnare emot reklam i podcasts utifrån ett förtroendeperspektiv? Syfte: Studiens syfte är att utifrån kvalitativ metod skapa förståelse för hur annonsering i digitala kanaler påverkar podcasts trovärdighet. Den växande digitala kanalen podcast ska användas som verktyg för undersökningen. LÄS MER