Sökning: "Gymnasietjejer"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet Gymnasietjejer.

  1. 11. Jag uppdaterar, alltså finns jag. : - Sociala medier som ny arena för identitetsskapande och reproduktion av genus

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Madlen Oanes; Emelie Hedin; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; sociala mekanismer; identitet; könsroller; genus; intrycksstyrning;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att närmare undersöka hur flickor i 18-årsåldern förhåller sig till normativ femininitet i sociala medier, detta genom att närmare studera vilka sociala mekanismer som kan tänkas ligga bakom deras upprätthållande av stereotypa könsroller i sociala medier och vidare belysa dess potentiella efterverkningar. Tidigare forskning och den teoretiska referensramen tar sin utgångspunkt i Giddens teori om individens identitetsskapande och den reflexiva självidentiteten, och utforskas vidare i förhållande till Goffmans dramaturgiska perspektiv där fokus läggs på förändrade villkor för intrycksstyrning i form av de möjligheter till strategisk självpresentation som erbjuds i sociala meder. LÄS MER

  2. 12. ”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emmy Pettersson; Anna Reinhold; [2015]
    Nyckelord :kön; sexualitet; makt; normkritisk pedagogik; Fift;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen FiftyShades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell respek-tive en konfessionell gymnasieskola. Genom ett diskursanalytiskt förhållningssätt analyseras respondenternassvar. LÄS MER

  3. 13. "Plötsligt var vi jättetighta" : unga tjejers identitetsskapande i interaktion med kompisgruppen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linn Stilow Marcusson; Emelie Wiig; [2014]
    Nyckelord :ungdomar; tjejer; kompisgrupper; identitetsskapande; diskurspsykologi; narrativ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att se hur tjejer från tre olika kompisgrupper genom språket konstruerar sin uppfattning om sig själva, varandra och omvärlden. Studien har hämtat sitt material från tre samtal med gymnasietjejer från två mellanstora städer. LÄS MER

  4. 14. En facebookares gyllene regler : Småbarnsmödrars och gymnasietjejers upplevelser av facebooks normer och dess påverkan på välbefinnandet

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Aspevind; Linnea Liedbergius; [2013]
    Nyckelord :Facebook; sociala normer; småbarnsmödrar; gymnasietjejer; välbefinnande.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Unga tjejers framtidssyn : En studie på yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram, i Stockholm respektive Avesta, och deras skilda sätt att se på sin framtid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Callmer Eriksson; Lindholm Erika; [2012]
    Nyckelord :Framtidssyn; unga tjejer; kulturellt kapital; utbildningskapital;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie undersökt hur tjejer på yrkes- respektive studieförberedande program på två olika orter ser på sin framtid. Våra forskningsfrågor löd: Vilken syn på framtiden har gymnasietjejer på studieförberedande respektive yrkesförberedande program i Stockholms innerstad och Avesta? Vilka skillnader går att skönja i den syn på framtiden som tjejer på studie- respektive yrkesförberedande gymnasieprogram har, i Stockholms innerstad respektive Avesta? Samt hur kan man förstå dessa eventuella skillnader? Svaret på forskningsfrågorna sökte vi genom att knyta an de svar ett antal intervjuade tjejer gav, till tidigare forskning och teoretiska perspektiv med relevans för ämnet. LÄS MER