Sökning: "Idéer om demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Idéer om demokrati.

  1. 1. Tillitsdelegationens Arv : Överlevnad av idéer inom kommunal förvaltning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Linus Lindkvist; Max Sundén; [2024]
    Nyckelord :Tillit; Idéspridning; demokrati; Institutionalisering; förvaltning;

    Sammanfattning : Denna uppsats har syftat till att undersöka tillitsdelegationens bakomliggande idéers överlevnad i den kommunala verksamheten. Genom en induktiv idéanalys av tillitsdelegationens fyra kommittédirektiv har de bakomliggande idéerna identifierats, för att verka som grund för de semistrukturerade intervjuerna i fallstudien av Tranemo kommun. LÄS MER

  2. 2. Döden lockar med färgrika drömmar : Kapitalistisk realism i The Road och Another Now

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Peter Eriksson; Elliot Burman; [2024]
    Nyckelord :The Road; Cormac McCarthy; Another Now; Yanis Varouvakis; capitalism; capitalist realism; neoliberalism; end of history; future; hope; ideology; marxism; utopianism; utopia; dystopia; optical democracy; Ernst Bloch; Fredric Jameson; postmodernism; post-apocalyptic; The Road; Another Now; Cormac McCarthy; Gianis Varoufakis; kapitalism; kapitalistisk realism; nyliberlism; historiens slut; framtid; hopp; ideologi; marxism; utopianism; utopi; dystopi; optisk demokrati; Ernst Bloch; Fredric Jameson; postmodernism; postapokalyptisk;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker vi hur kapitalistisk realism, så som formulerat av Mark Fisher, uttrycks i två samtida romaner: The Road (2006) av Cormac McCarthy och Another Now (2021) av Gianis Varoufakis. Vi undersöker även romanernas relation till hopp och använder Ernst Blochs idéer i ämnet. LÄS MER

  3. 3. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  4. 4. Det gränslösa Europa : En studie om aktivt medborgarskap i läromedel om Europeiska Unionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olsén Erik; Maria Rangsmo Lundvall; [2023]
    Nyckelord :läromedel; Europeiska Unionen; aktivt medborgarskap; deltagande; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utveckla kunskaper om vilka idéer om det europeiska medborgarskapet som förmedlas i undervisning om Europeiska unionen. Detta görs genom att studera svenska läroböcker för gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER