Sökning: "Jeanette Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Jeanette Andersson.

  1. 1. ESTETISKA UTTRYCKSFORMER : Förskollärares erfarenheter av undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Andersson; Jeanette Dernebo; [2023]
    Nyckelord :Lärandeformer; Lpfö-18; Lärprocesser; Förskollärares undervisning.;

    Sammanfattning : Att använda sig av estetiska uttrycksformer i förskolan gynnar en kunskapsutveckling där barn får möjlighet att knyta samman känslor, upplevelser, erfarenheter och kunskaper. Det framstår att det finns en samstämmighet i det som beskrivs i styrdokumenten, och det som erbjuds när det gäller estetiska uttrycksformer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att arbeta under hot och våldsamma situationer i samverkan med polis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Åberg; Jeanette Andersson; [2023]
    Nyckelord :Ambulance; nurse; threat and violence; collaboration; police; experience; nursing; qualitative design.; Ambulanssjuksköterska; ambulans; hot och våld; samverkan; polis; erfarenhet; omvårdnad; kvalitativ design.;

    Sammanfattning : Introduktion: Hot och våld ökar i samhället, vilket innebär att även ambulanspersonal oftare blir utsatt för hot och våldsamma situationer. Samverkan med polis är viktig för att minska risken att personalen skadas. Samverkan har även betydelse för patientsäkerheten och för att kunna ge vård i rätt tid. LÄS MER

  3. 3. Allt ljus på lyrikens livsbildande rader : lyriken som litterärt och didaktiskt innehåll i svenskundervisningen, årskurs F–3 – utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linnéa Andersson; Jeanette Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Lyrik; poesi; svenskdidaktik; lärare; litteratur; konstruktion; multimodalitet; språklig och kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån fyra blivande grundlärare och deras erfarenhet av lyrik studera i vilken utsträckning de väljer att belysa lyriken i förskoleklass och årskurs 1–3. Utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv på läraren som lyrikläsare och didaktiker med frågorna vad, hur och varför i fokus, har vi genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med kvantitativa inslag i form av fasta svarsalternativ, erhållit en generell överblick gällande informanternas erfarenhet av lyrik och en djupare förståelse för hur denna på olika sätt kan komma att inverka på vad som blir uppmärksammat i både dikt och klassrum. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens relationsskapande strategier och stödjande roll i relationen mellan lärare och elev

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jeanette Andersson; Jenny Johansson; [2021]
    Nyckelord :lärar-elevrelation; mellanmänsklig; relationellt perspektiv; relationsbyggande relationsskapande arbete; relationskompetens; specialpedagogens roll;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. "Blir jag mer skrivbordsprodukt kommer min själ att dö" : Förskolerektorers arbetsvillkor

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Jeanette Andersson; [2020]
    Nyckelord :Preschool principal; operational leadership; job demand - resources model; silence culture; trust-based management;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån krav-resursmodellen undersöka hur förskolerektorer uppfattade sina arbetsförhållanden samt hur detta påverkade deras ledarskap för att skapa en bild av rektorers syn på sin arbetsbörda och dess påverkan på ledarskap. Detta undersöktes med hjälp av semistrukturerade intervjuer av åtta kvinnliga förskolerektorer mellan 48 och 63 år som sedan tematiserades. LÄS MER