Sökning: "Koda barn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Koda barn.

  1. 1. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Eriksson; Maria Bohjort Thyr; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; kön; jämställdhet; identitetsskapande; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER

  3. 3. Hur mår nyanlända barn egentligen? : -  En kvalitativ studie om skolans hälsofrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ismael Henao Mejia; Las Kafey; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; psykisk ohälsa; skolsvårigheter hos nyanlända barn;

    Sammanfattning : Tidigare fakta: Psykisk ohälsa hos nyanlända barn visas vara på grund av vad de genomgått under flykten till det nya landet eller på grund av svårigheter i det nya landet. Psykisk ohälsa hos nyanlända barn kan påverka deras studier, PTSD från upplevt trauma påverkar deras skolgång på så sätt att de får sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Flickor och pojkar i regeringens lagreform : En kvalitativ innehållsanalys om hedersrelateratvåld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Dunia Adel; [2021]
    Nyckelord :Honor crime; arranged marriage; child marriage; genital mutilation; Hedersbrottslighet; arrangerat äktenskap; barnäktenskap; könsstympning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med hjälp av kvalitativ innehållsanalys studeraoch koda regeringens proposition om hedersrelaterat våld och förtryck (2020) där utgångspunkten är att lyfta fram hur regeringen definierar vad det innebär att vara en pojke och flicka i en hederskontext, samt vilka erfarenheter och roller som kan skilja dem emellan. Resultatet av studien visar att flickor är offer för hedersrelaterat våld och förtryck, resultatet visade att även om pojkar kan bli offer för hedersrelaterat våld så uppfattas de också som förövare. LÄS MER

  5. 5. ”DET BLIR EN BLOMSTRING” : En kvalitativ studie om hur fritidslärare beaktar elevernas inflytande i inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jerker Bäckström; Felix Forsberg; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; fritidshem; inflytande; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och inflytande måste fritidslärare beakta dels för att styrdokumenten säger att elever ska ha inflytande, dels för att fritidshemmets karaktär förväntas ge inflytande med många valmöjligheter för eleverna. Vårt syfte med denna studie är att ge ökad förståelse kring hur fritidslärare uppfattar och beaktar elevernas delaktighet och inflytande i utformningen av inomhusmiljön. LÄS MER