Sökning: "Läromedelsanalys spanska"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys spanska.
1. Byggstenar och formuleringar för arbete med språkliga ideala självbilder : En läromedelsanalys med fokus på motivationsarbete för spanska i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This thesis explores to which extent and how a book of exercises made for the subject of modern languages (Spanish) offers support for the pupils' creation of L3+ ideal future selves. By using content analysis and from recommendations of how to create exercises based on Dörnyei and Henrys theories of L2 and L3 future selves, the learning material has been reviewed looking for six themes: "Persons: the self", "persons: others", "places and social contexts" "feelings", authentic matieral" and "possibilities". LÄS MER
2. ¡Que lo pases bien! En komparativ innehållsanalys : Konjunktiv och dess användning i läromedel för spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på hur konjunktiv ur ett komparativt och innehållsligt perspektiv beskrivs och behandlas i två läroböcker samt två grammatikböcker i spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning. Ytterligare ett syfte är att klargöra hur det som står i läroplanen för Moderna språk 4 relateras till de utvalda delar i dessa läroböcker och grammatikböcker. LÄS MER
3. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER
4. Spanska läroböcker och utveckling av sociokulturell kompetens : En läromedelsanalys och lärarens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Enligt Skolverket styrdokument står den sociokulturella kompetensen i centrum i undervisningen (2021). Dessvärre brukar läroböcker förenkla sociokulturell kompetens. LÄS MER
5. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER