Sökning: "Monica Liu"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Monica Liu.

  1. 1. Kommunikation-En mänsklig rättighet utifrån grundläggande behov : Strategier i undervisningen för elever som använder AKK utifrån möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Uhr; [2020]
    Nyckelord :tal; språk; kommunikation; kommunikationssvårigheter; Alternativ och Kompletterande Kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; strategier;

    Sammanfattning : Studien beskriver undervisningen för elever som använder alternativa kommunikationssätt beroende på tal-, språk och kommunikationssvårigheter och är inskrivna i särskolan. Syftet med studien är att öka kunskapen gällande vad pedagoger använder för strategier i undervisningen för elever som använder Alternativ och Kompletterande Kommunikation vilket förkortas AKK, samt utifrån möjligheter och hinder se hur stödet kan utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Läsbarhet för alla : Om anpassning av läromedelstext som ett medel för att öka tillgängligheten och stödja skolans kompenserande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2019]
    Nyckelord :läsbarhet; läromedel; läsförståelse; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker i vilken mån forskningsresultat om läsbarhet i läromedel har påverkat en läromedelstext som bearbetats med avseende just på läsbarhet. En utgångspunkt är att läromedel fungerar som ett slags ”dold läroplan” och därför har stor påverkan på skolans praktik. LÄS MER

  3. 3. Effekter av föräldrautbildningen STRATEGI på föräldrars syn på familjens funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Centrum för social och affektiv neurovetenskap (CSAN)

    Författare :Monica Nordlander; Camilla Åhlander; [2016]
    Nyckelord :ADHD; SCORE-15; parental training programme; STRATEGI; validation; ADHD; SCORE-15; Familjeklimat; föräldrastödsprogram; STRATEGI; validering;

    Sammanfattning : Studien, en multicenterstudie, som genomfördes vid barnpsykiatriska mottagningar i mellansverige, med kvantitativ ansats och konsekutivt urval ämnade utforska om ett deltagande i föräldrautbildningen STRATEGI för omsorgspersoner till barn med ADHD påverkar synen på familjefunktionen. Den ämnade också undersöka om självskattningsskalan SCORE- 15 som ännu inte validerats för svenska förhållanden kan urskilja en klinisk population i Sverige och valideras med hjälp av instrumentet Familjeklimat. LÄS MER

  4. 4. Drar vi åt samma håll? : En arbetsmarknadspolitisk åtgärd utifrån tre perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Monica Karlsson; Madeleine Larson; Ann-Sofie Persson; [2014]
    Nyckelord :Arbetsmarknadspolitisk åtgärd; unga vuxna; meningen med arbete; effektmål; 100-satsningen ; arbetslöshet;

    Sammanfattning : Arbetslösheten bland unga vuxna är idag hög i Sverige. Detta samhällsproblem förebyggs bland annat genom arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Denna sociologiska studie bygger på kvalitativ metod och baseras på tio intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Motiverande undervisning i franska på grundskolenivå med fokus på lärarrollen. : Hur arbetar franskläraren?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Hildebrand; [2013]
    Nyckelord :språk; franska; lärarroll; språkmetoder; didaktik; motivation; kodväxling; ledarskap; elevinflytande;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kartlägga vad franskläraren gör i sin undervisning och hur läraren agerar som pedagog och motivatör. Enkäter har skickats ut till alla undervisande lärare i franska på grundskolenivå i en större svensk kommun för att undersöka hur det förhåller sig i det dagliga arbetet som fransklärare på denna nivå. LÄS MER