Sökning: "Olika Livsvillkor"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade orden Olika Livsvillkor.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Lönn; Elina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Intercultural approach; fiction; strategies; book talk; grade 4-6; Swedish teacher; Interkulturellt förhållningssätt; skönlitteratur; strategier; boksamtal; årskurs 4- 6; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  4. 4. Existentiella och psykosociala upplevelser hos patienter med Amyotrofisk lateralskleros (ALS) : En litteraturbaserad studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Kajsa Stålberg; Jenny Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Amyotrophic lateral sclerosis; Existential; Experiences; Patient Perspective; Psychosocial;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva existentiella och psykosociala upplevelser hos patienter med ALS. Nio kvalitativa artiklar valdes ut och inkluderades till litteraturstudiens resultat. Artiklarna beskrev upplevelser från patienter i olika kontexter där existentiella och psykosociala aspekter berördes. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelser under Covid-19 pandemin : med fokus på psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Monica Samaneh Shahipassand; Angelique Merenaalto; [2023]
    Nyckelord :Covid-19 pandemin; livsvillkor; psykisk ohälsa; restriktioner; barn och ungdomar;

    Sammanfattning : Upplevelserna av Covid-19 pandemin bland barn och ungdomar har varit flera men det som varit utmärkande är att barn och ungdomars vardagsliv har påverkats på olika sätt. Skolan har övergått till distansundervisning och de sociala restriktionerna infördes i samhället. LÄS MER