Sökning: "Pedagogens förhållningssätt till musik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Pedagogens förhållningssätt till musik i förskolan.

  1. 1. Musik i förskolan : En studie om förskolepedagogers uppfattning om musikens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Rubensson; Ellen Lassbo; [2017]
    Nyckelord :Musik; förskola; didaktik; musikens betydelse; förhållningssätt; pedagogens roll; den musiska människan; kvalitativa halvstrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte har handlat om att bidra med ökad kunskap om några förskolepedagoger och deras uppfattningar om musikens betydelse för barnens utveckling och lärande i förskolan. Syftet har vi hämtat med inspiration från tidigare forskning som menar att musikens plats i förskolan håller på att försvagas. LÄS MER

  2. 2. Lilla snigel, akta dig! : En studie om hur pedagoger använder musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Johansson; Malin Kårhed; [2016]
    Nyckelord :Musikpedagogik; språkutveckling; pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka på vilka sätt förskolepedagoger - utöver planerade sångsamlingar- använder musik i sin förskolas dagliga verksamhet. Utifrån syftet formulerade vi två frågeställningar som berör hur pedagoger anser att musik kan användas i verksamheten och huruvida deras egna relation och erfarenhet till musik har en påverkan på sättet de arbetar med musik. LÄS MER

  3. 3. Estetiska vägar mot språket : En undersökande essä om estetiska lärprocessers påverkan på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Hannesdotter Nordlöf; [2015]
    Nyckelord :Preschool; language development; multilingualism; esthetic learning processes.; Förskola; språkutveckling; flerspråkighet; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : My purpose with this essay is to examine the relationship between esthetic learning processes and language development to find good practices in my work with multilingual children. In my report, I describe a few activities from my work as a preschool pedagogue in a multicultural area, with a large group of children where age and knowledge of Swedish varies. LÄS MER

  4. 4. Musikens möjligheter : En studie om hur pedagogens förhållningssätt kan utforma arbetet med musik för att stimulera utveckling och lärande i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sarah Thelander; Elin Eliasson; [2014]
    Nyckelord :musikpedagogik; utveckling; lärande; förhållningssätt; arbetssätt; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en fördjupad förståelse för pedagogers val i planering och genomförande av musikaktiviteter, samt hur dessa val skapar förutsättningar för barns utveckling och lärande. En central del i studien är hur förskollärares förhållningssätt till musik påverkar deras arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Nu blåser vi ut på ett A : en kvalitativ studie kring musik och språk i planerade musikaktiviteter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Malou Andersson; Sanna Viveland; [2012]
    Nyckelord :musik; pedagog; språk; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundEstetiska aktiviteter hör till verksamheten i förskolan. Det handlar om att barnen ska få rikligt med möjligheter att uttrycka sig på, där många sinnen involveras. Enligt forskarna bör musikaktiviteterna genomsyras av musikens grundelement som bildar en helhetsupplevelse. LÄS MER