Sökning: "Placemarketing"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Placemarketing.
1. Att sätta kommunen på kartan?: En kvalitativ studie om platsmarknadsföring i tre svenska kommuner
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografiSammanfattning : The purpose of this study has been to examine how Swedish municipalities use place marketing and what place-specific qualities municipalities choose to highlight in their place marketing. The study also aims to describe how municipalities involve the inhabitants in their place marketing. LÄS MER
2. 10 000 nya invånare till Luleå! : En studie om en kommuns platsmarknadsföring i sociala medier
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Today, nine out of ten municipalities are active on social media and it has become increasingly popular among municipalities that make use of placemarketing to promote their particular region. A problem that is raised in this study is that the population of the municipalities in northern Sweden often is in decline. LÄS MER
3. Bilden av Island - den sista vildmarken
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : The last years trends of increasing globalisation and the decreasing importance of the nationstate has led to rising flows of travellers and information throughout the globe. This has affected the competition between destinations; they are now competing in a global market. LÄS MER
4. Östra Göinge- Vildmark, närhet, stillhet
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att undersöka teorier om platsmarknadsföring i en svensk kommun och även undersöka vilken roll invånarna hade i utvecklandet av kärnvärden, som är grundläggande för platsmarknadsföringen. Vi gjorde en kvalitativ studie där vi intervjuade två respondenter och åtta invånare i den skånska kommunen Östra Göinge för att lokalisera information kring vilka kärnvärden kommunen skulle kunna grunda sin platsmarknadsförnig på. LÄS MER
5. Turistattraktioner & placemarketing : - En fallstudie av turismen i Örebro län
Kandidat-uppsats, Örebro universitet; Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Turismnäringen betraktas idag som världens största näringsgren och World Tourism Organisation förutspår att näringen kommer att fortsätta växa i framtiden. Turismnäringens omsättning är betydelsefull då den bidrar med sysselsättning och arbetstillfällen. LÄS MER