Sökning: "Rätten till kommunicera"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Rätten till kommunicera.

  1. 1. Studiehandledning på modersmål för ökad måluppfyllelse : Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kylie Scarlett Azyadeth Gotlén; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Modersmål; Studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Studiehandledningar och instruktioner som är formulerade på modersmål inom den svenska skolan har visat sig ha en stor betydelse som hävstång för de flerspråkiga eleverna. Det handlar med andra ord om en viktig insats för elever med annat hemspråk för att utveckla de språkliga färdigheterna och bättre kunna ta till sig kunskaper och befästa lärandet utifrån liknande villkor som infödda elever, om än på längre sikt. LÄS MER

  2. 2. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Vem skyddar vi egentligen? – En studie om beslagsförbudet av skriftlig handling mellan närstående och begränsningens konsekvenser för utredningar av brott mot barn.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Agnes Ragnarsson; [2020]
    Nyckelord :straffrätt; rättssociologi; rättsvetenskap; barnrätt; tvångsmedel; processrätt; straffprocessrätt; barnkonventionen; brottmål; brottsoffer; criminal law; criminal procedural law; children´s rights; victims of crime; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på barnet som brottsoffer och behandlar barnets ställning i brottmålsprocessen. Barn som brottsoffer är att se som s.k. skyddslösa i och med att de utgör en särskilt utsatt grupp, detta med tanke på deras beroendeställning till vuxna. LÄS MER

  4. 4. Bilden av bilden : En studie om kunskapssynen och förväntningarna kring det föreslagna gymnasiegemensamma ämnetEstetiska uttryck 50p – Bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Caroline Marjoniemi; [2018]
    Nyckelord :Pedagogik; bildlärare; bildämnet; bild; gymnasiebildlärare; läroplansteori; styrdokument; kunskapskrav i bild; centralt innehåll i bild; syfte i bild; bildundervisning; estetiska uttryck; estetisk verksamhet; SOU Framtidsvägen; Nationell Estetisk Kongress; gymnasiegemensamt estetämne; gymnasiebild.;

    Sammanfattning : 2011 föll det obligatoriska ämnet Estetisk verksamhet bort ur läroplanen. I år, 19:e juni 2018 röstar regeringen om ett förslag som gör att de estetiska ämnena återigen blir obligatoriska. Syftet med studien är att belysa frågor kring vad som händer om förslaget går igenom. LÄS MER

  5. 5. Personlig assistans : Hur ska tolkningen av grundläggande och personliga behov göras?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Evelina Petersson; [2018]
    Nyckelord :Personal assistance; Personlig assistans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och fastställa vad som menas med de grundläggande behoven som anges i 9 a § 1 st. LSS, nämligen personlig hygien, måltid, att ta på och av kläder, att kommunicera med andra och annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om den funktionshindrade. LÄS MER