Sökning: "Sångundervisning och rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Sångundervisning och rörelse.

  1. 1. Improvisation - en rörelse framåt : improvisationens roll i förhållande till lärande och musikalisk utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lena Kolterud; [2017]
    Nyckelord :Improvisation; utveckling; lärande; personligt uttryck; musikaliskt uttryck; musikundervisning; pedagogik; skapande; kreativitet; sångundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker improvisationens roll i pedagogiska sammanhang i förhållande till lärande och musikalisk utveckling. För att få insikt i hur improvisation kan användas i musikundervisning har intervjuer gjorts med tre personer med gedigen kompetens och erfarenhet om och av improvisation såväl när det gäller eget utövande som i pedagogiska sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Att röra vid sång - En studie om rytmikpedagogers syn på integrering av rytmik i sångundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Heidi Karlsson; [2012]
    Nyckelord :eurhythmics; song; vocal lessons; integration; movement; body; learning; rytmik; sång; sångundervisning; rörelse; kroppen; lärande; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Movement of singing - A study of educators' in eurhythmics approach to the integration of eurhythmics in vocal lessons. The purpose of this study was to examine how the eurhythmics teachers look at the concept of eurhythmics and the integration of eurhythmics in vocal lessons. LÄS MER

  3. 3. Sjung med hela kroppen! En kvalitativ undersökning av elevers upplevelser av rörelse integrerat i sångundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Lindahl; Musik Musik; [2012]
    Nyckelord :Sång; sångmetodik; rytmik; rörelse; musikalisk ges;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkarelevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positivupplevelse av sjungande, samt en mer avspänd kropp och en friare röst? Denna huvudfrågeställning förtydligasmed följande frågor: Hur upplever sångelever rörelseövningar integrerade i sångundervisning med avseende på:upplevelse och uttryck, fokus och röst, muskelspänningar och mentala spärrar? Det är en kvalitativ studie somgenom metodtriangulering i form av frågeformulär, intervju och observation undersöker sex stycken eleversupplevelser av rörelseövningar integrerade i sångundervisning. LÄS MER

  4. 4. Rösten och kroppen - En studie av några sångpedagogers syn på användande av kroppen i sångundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mima Carlberg; [2008]
    Nyckelord :singing; the body; movement; balance; sång; kroppen; rörelse; kroppsuppfattning; balans; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur man kan använda kroppen i sångundervisning. Jag undersöker vad ett urval av sångpedagoger anser om förhållandet mellan röstorganet och resten av kroppen och hur de tillämpar det praktiskt i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. "Till sångens gud” : Karl Nygren-Kloster och hans röstskola i Alvesta

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Christina Zeuthen; [2006]
    Nyckelord :Klosters röstskola; sångundervisning; röstpedagogik; Alvesta; Karl Nygren-Kloster; Åke Nygren;

    Sammanfattning : ”Till sångens gud” Karl Nygren-Kloster och hans röstskola i Alvesta “To the god of song” Karl Nygren-Kloster and his voice-institute in Alvesta Karl Nygren-Kloster föddes 1876 i dåvarande Aringsås socken, sedermera Alvesta kommun, Kronobergs län. Som 19-åring reste han till Stockholm för att påbörja sina studier i orgelklassen vid Musikkonservatoriet. LÄS MER